Followers

Sunday, June 26, 2011

Warkah Daripada Seorang Suami

Assalamualaikum...
Apa khabar bidadariku? Semoga bakal isteriku ini sentiasa tenang berada dalam pemeliharaan Allah S.W.T. Amin Ya Rabbal alamin..

Bidadariku,
Tahukah dikau yang aku sentiasa merinduimu? Aku sentiasa berdoa agar dipertemukan denganmu kelak dan sesunggunhnya Allah itu maha adil lagi maha mengetahui. Dia telah menemukan aku denganmu.. Sesungguhnya tiada manusia yang sempurna di muka bumi ini, namun aku dapat merasakan bahawa engkaulah gadis solehah yang aku cari-cari selama ini.

Sayangku,
Sesungguhnya aku amat tertarik akan keindahan akhlak peribadimu dan itu amat membuatkan hatiku berdebar saat bertemu denganmu walaupun kau sentiasa menundukkan pandangan mata. Aku masih dapat melihat terpancarnya sinar nur dari wajahmu. Aku tidak memandang pada kejelitaan.. walau kurangnya paras rupamu, aku tetap bertekad ingin menyuntingmu buat menjadi isteriku dunia dan akhirat.
Wahai bidadariku,
Aku tidak sabar untuk menjadi suamimu.. merawat luka dan menghiburkan hatimu agar dikau sentiasa bahagia dalam mencari redha Ilahi, ku juga ingin merasa belaian mesra dari mu. Kerna itu aku sentiasa berdoa agar dikau menjadi
pendampingku.

Kekasihku,
Aku ingin sentiasa membisikkan kalimah-kalimah suci di telingamu.. agar dikau dapat merasakan besarnya keagungan Allah s.w.t. Ku ingin mengejutkanmu saat malam yang dingin untuk sujud menyembah Ilahi.. Aku ingin membimbingmu dan aku juga mahu agar dikau sentiasa bersedia untuk menegur segala kekhilafanku.

Buat bakal isteriku,
 Redha dan terimalah atas apa-apa sahaja ketentuan-Nya. Kerana Dia lebih mengetahui.. Jika benar kau adalah jodohku dan bakal calon bidadariku, aku memohon pada Ilahi agar dipercepatkan ijab dan kabul ini agar aku sah menjadi suami yang dapat mengimamkan solatmu..

Sekian sahaja warkahku ini..
Hanya satu pesananku. Jika kau mencintaiku, cintailah aku kerana Ilahi. Kerana aku hanya manusia biasa yang tidak punya apa-apa melainkan sekeping hati yang ikhlas mencintaimu kerana Allah..
Ikhlas daripada bakal suamimu..

Barisan Di Akhirat

Suatu ketika, Muaz bin Jabal r.a. menghadap Rasulullah S.A.W. dan bertanya kepada baginda:
“Wahai Rasulullah S.A.W., tolong huraikan kepadaku mengenai firman Allah S.W.T” Erti firmanNya;
“Pada sangkakala ditiup, maka kamu sekalian datang berbaris-baris” (Surah al-Naba’) Mendengar pertanyaan ini, baginda menangis dan basah pakaian dengan air mata. Lalu menjawab;
“Wahai Muaz, engkau telah bertanyakan kepadaku perkara yanag amat besar bahawa umatku masing-masing dengan pembawaan diri mereka sendiri.” Maka Rasulullah menyatakan setiap barisan yang sebanyak 12 barisan.

BARISAN PERTAMA

Diiringi dari kubur dengan tidak bertangan dan berkaki. Keadaan mereka dijelaskan melalui satu seruan dari sisi Allah Yang Maha Pengasih;
“Mereka itu adalah orang yang sewaktu hidupnya menyakiti hati jirannya. Maka demikian balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”

BARISAN KEDUA

Diiringi dari kubur dalam berbentuk babi hutan. Datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih;
“Mereka itu adalah orang yang sewaktu hidupnya meringan-ringankan solat. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”

BARISAN KETIGA

Mereka berbentuk keldai, sedangkan perut mereka penuh dengan ular dan kala jengking.
“Mereka itu adalah orang yang enggan membayar zakat. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”

BARISAN KEEMPAT


Diiringi dari kubur dengan keadaan darah seperti air pancutan keluar dari mulut mereka.

“Mereka adalah orang yag berdusta di dalam jual beli. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”

BARISAN KELIMA


Diiringi dari kubur dengan bau busuk daripada bangkai. Ketika itu,Allah S.W.T. menurunkan angin sehingga bau busuk itu mengganggu ketenteraman di Padang Mahsyar.

“Mereka itu adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka kerana takut diketahui manusia,tetapi tidak pula rasa takut kepada Allah S.W.T. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”

BARISAN KEENAM


Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala mereka terputus dari badan.

“Mereka adalah orang yang menjadi saksi palsu. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”

BARISAN KETUJUH


Diiringi dari kubur tanpa mempunyai lidah dari mulut mereka mengalir nanah dan darah.

“Mereka itu adalah orang yang enggan member kesaksian di atas kebenaran. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”

BARISAN KELAPAN


Diiringi dari kubur dalam keadaan terbalik dengan kepala ke bawah dan kaki ke atas.

“Mereka adalah orang yang berbuat zina. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.”

BARISAN KESEMBILAN


Diiringi dari kubur dengan wajah hitam gelap dan bermata biru sementara di dalam diri mereka penuh dengan api gemuruh.

"Mereka adalah orang yang memakan harta anak yatim dengan cara yang tidak sepatutnya, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka."

BARISAN KESEPULUH


Diiringi dari kubur dalam keadaan tubuh mereka penuh dengan sopak dan kusta.

"Mereka adalah orang yang derhaka kepada ibu bapa. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka."

BARISAN KESEBELAS

Diiringi dari kubur dalam keadaan buta mata kepala,gigi mereka memanjang seperti tanduk lembu jantan, bibir mereka melebar sampai ke dada dan lidah mereka terlanjur memanjang sampai ke perut mereka dan keluar beraneka kotoran.
"Mereka adalah orang yang meminum arak. Maka inilah balsannya dan tempat kembali mereka adalah neraka."

BARISAN KEDUA BELAS

Mereka diiringi dari kubur dengan wajah yang bersinar-sinar laksana bulan purnama. Mereka melalui titian sirat seperti kilat. Maka datang suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih memaklumkan;
"Mereka adalah orang yang banyak berbuat baik. Mereka menjauhi perbuatan derhaka, memelihara solat, ketika meninggal dunia keadaan mereka sudah bertaubat. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah syurga, mendapat keampunan, kasih sayang dan keredhaan Allah Yang Maha Pengasih.”

Ibuku

Masa kecil tangan ibu yang menyuapkan aku,
Masa kecil kaki ibu yang melangkah mencari rezeki utkku,
Masa kecil airmata ibu yang mengiringi kesusahan untuk membesarkanku,
Aku tak pernah lupa saat dia mengasuh aku,
Walaupun bukan anak kandung,
tapi kasihnya melebihi kasih seorang ibu yang ku harap,
aku cukup bertuah,
aku rasa cukup istimewa,
aku rasa beruntung,
walaupun bukan dari keluarga yg berada,
tapi aku mendapat kasih sayang yg sempurna,
Walaupun bukan dari ibu sebenar,
cukuplah kasih ibu yang aku panggil "mak" ini,
Dia mungkin pernah merasa hati kepadaku,
mungkin dalam sedar pernah aku menyakitinya,
mungkin dalam kealpaan pernah ku mengasarinya,
tapi aku tahu dia menyayangi anaknya ini melebihi segalanya,
Disaat aku berada dibawah sana,
aku tahu dia yang bangkit dibelakangku,
disaat aku sakit,
dia yang bersengkang menjagaku siang dan malam,
pernah sekali aku lelah dan sukar bernafas,
dia sibuk menghubungi saudara maraku berlari,
walaupun aku tahu dia pun lelah dan tak mampu berjalan laju,
sewaktu aku sakit dihospital semasa sekolah rendah,
dia pun turut sakit dan demam teruk untuk menjagaku,
sewaktu aku sakit dan muntah-muntah hampir 2,3 hari,
dia juga yang bersusah payah,
dan aku lihat airmatanya menitis kerna sedih melihat sakit yang aku alami,
Seandainya aku mampu membalas jasa ibu ku,
akan aku doakan dia sihat dan panjang usianya,
kerna aku yakin aku akan rebah sekiranya dia tiada dimuka bumi ini lagi,
Sesekali aku berjauhan darinya,
aku terasa ingin berlari memeluknya,
kerna ku khuatir aku tak mampu memeluknya lagi,
sesekali aku berjauhan darinya,
aku terasa ingin terbang disampingnya kerna ku takut bila saatnya tiba,
aku tiada dipangkuannya..
Disaat aku dilanda masalah, 
pastinya mak akan menelefon aku dan bertanya tanpa sempat aku memberitahu,
kerna dia pernah cakap "mak xsdap hati cam ade bende berlaku"..

Terasa nak menangis bila teringatkan ibuku, kerna ku takut menghadapi kenyataan, walaupun ku tahu, yang hidup pasti akan mati kelak, Pernah ada yang mengguris hati mak aku, dan membuat dia menangis, Andai anda orang itu walaupun anda sebahagian daripada keluargaku, maaf.. Anda takkan aku tegur, kerna prinsip aku, sesiapa yang membuatkan mak aku menangis takkan aku tegur.. 

kEpada mak aku, Seandainya Tuhan mengizinkan, walau dimana aku berada kelak, atau aku menjadi milik seseorang kelak, ku pasti mak akan ku bawa ke mana saja,kerna mak adalah satu-satunya ratu hatiku sampai ke syurga kelak ..
sayangilah mak <3

Wednesday, June 22, 2011

3 Remaja Bermasalah

Di sebuah kg ada 3 org remaja yg suka lepak. Sorang tu nama dia meon, sorang tu doga dan sorang lagi samat. Aktiviti seharian depa ni menybbkan tok imam tak senang duduk. Pada satu hari tok imam tu datang dengan niat nak tarbiyah depa ni.

Maka berlakulah beberapa insiden cabar-mencabar. Tok imam tu cabar si mangkuk 3 ekor tu ke surau waktu Maghrib nanti.

Si "meon" pun berkata, "Tok imam ingat kami ni jahil sangat ke? Takpa, nanti kami buktikan yg kami bukan la jahil sangat seperti yang disangkakan" .

Maka apabila hampir masuk waktu Maghrib pegilah malaun 3 ekor tu ke surau.

Tok imam pun suruh "meon" azan. Tanpa berlengah terus je "meon" azan, "Allah Ta'ala... Allah Ta'ala...". Dengan segera tok imam merampas mikrofon daripada "meon"dan menyuruh Tok Bilal azan semula. Terselah kejahilan "meon".

Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat takbiratul ihram. Tok imam pun satu hal, angkat sekali tak khusyuk, angkat 2 kali pun tak khusyuk jugak lagi...

Masuk je kali ketiga, "Dogo" panggil tok imam. "Tok,tok duduk kat belakang, biar saya jadi imam." Tok imam pun undur le ke belakang.

"Dogo" pun angkat le takbiratul ihram. "Allahu akbar!" Maka para makmum pun ikut angkat takbiratul ihram & memulakan solat. Tiba-tiba je si "Dogo" ni pusing ke belakang dan berkata, "Aaa, tengok! Sekali jee tokkkk!!" Lalu batallah solat "Dogo". Yg lain-lain pun ikut berenti sambil ketawa terbahak-bahak.

Tok imam pun mintak pulak si "samat" jadi imam. Si "samat" pun terus ke depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis sembahyang. Siap dg wirid-wiridnya sekali. Punyalah respek tok imam kat si "samat" niii...

Lepas solat, tok imam pun puji-memuji leee si "samat" ni... Tapi dgn bongkaknye si "samat" berkata,

"He hee, itu belum ambil wuduk lagi tu.Kalau tak, lagi dassat aku semayang. He heee..."

mengucap panjang Tok imam....... nasib baik takde sakit jantung... sekian...:)

jangan main2 dalam solat ye.. solat tu tiang agama.. kalau rumah takde tiang canne la???? fikirkan..

Budak Yang Tidak Bersyukur


A little boy loved to come and play around it every day

He climbed to the treetop, ate the apples, took a nap under the shadow... 
He loved the tree and the tree loved to play with him
Time went by...the little boy had grown up,
And he no longer played around the tree every day. 


One day, the boy came back to the tree and he looked sad. 
'Come and play with me,' the tree asked the boy. 
'I am no longer a kid, I do not play around trees any more' 
The boy replied
'I want toys. I need money to buy them.' 
'Sorry, but I do not have money... 
But you can pick all my apples and sell them. 
So, you will have money. 
‘The boy was so excited. 
He grabbed all the apples on the tree and left happily
the boy never came back after he picked the apples. 
The tree was sad.
One day, the boy who now turned into a man returned 

and the tree was excited 'Come and play with me' the tree said. 
'I do not have time to play. I have to work for my family. 
We need a house for shelter.
Can you help me? 

‘Sorry’, 

I do not have any house. But you can chop off my branches 
to build your house. 
‘So the man cut all the branches of the tree and left happily. 
The tree was glad to see him happy but the man never came back since then
The tree was again lonely and sad. 


One hot summer day, 
the man returned and the tree was delighted. 
'Come and play with me!' 
the tree said. 
'I am getting old. I want to go sailing to relax myself. 
'Can you give me a boat?' 
‘said the man'.
'Use my trunk to build your boat. 
You can sail far away and be happy. 
‘So the man cut the tree trunk to make a boat. 
He went sailing and never showed up for a long time.
Finally, the man returned after many years. 

'Sorry, my boy. But I do not have anything for you anymore. 
No more apples for you... 
' The tree said'. 
'No problem, I do not have any teeth to bite 
' the man replied. 
'No more trunk for you to climb on' 
'I am too old for that now' the man said. 
'I really cannot give you anything...
The only thing left is my dying root,' 
the tree said with tears.
'I do not need much now, just a place to rest. 

I am tired after all these years' the man replied. 
'Good! Old tree roots are the best place to lean on and rest, 
Come, come sit down with me and rest.
' The man sat down and the tree was glad and smiled with tears... 
This is you and the tree is your parents!!!

Monday, June 20, 2011

10 Kereta Termahal Di Dunia





01 - Bugatti Veyron 16.4
Price: $1,192,057 (RM 4,168,228)






02 - Pagani Zonda Roadster F C12S 7.3, Clubsport version
Price: $667,321 (RM 2,669.284)





03 - SSC Ultimate Aero
Price: $654,500 (RM 2,618,000)






04 - Leblanc Mirabeau
Price: $645,084 (RM 2,580,336)





05 - Saleen S7 Twin Turbo
Price: $637,723 (RM 2,550,892)






06 - Koenigsegg CCR
Price: $545,568 (RM 2,182,278)





07 - Mercedes-Benz SLR McLaren
Price: $452,750 (RM 1,811,000)





08 - Maybach 62
Price: $448,153 (RM 1,792,612)






09 - Porsche Carrera GT
Price: $440,000 (RM 1,760,000)





10 - Maybach 57 S
Price: $430,355 (RM 1,721,420)

10 Kereta Terlaju Di Dunia

 1. Bugatti Veyron – $1,700,000

 2. Lamborghini Reventon – $1,600,000

 3. McLaren F1 – $970,000

 4. Ferrari Enzo – $670,000

 5. Pagani Zonda C12 F – $667,321

 6. SSC Ultimate Aero – $654,400

 7. Saleen S7 Twin Turbo – $555,000

 8. Koenigsegg CCX – $545,568

 9. Mercedes Benz SLR McLaren Roadster – $495,000

10. Porsche Carrera GT – $440,000

Inilah Kereta 10 Terlaju Di Dunia

Doa

Diantara waktu-waktu mustajab untuk berdoa, adalah :
1. Pada hari Arafah.
2. Bulan Ramadhan.
3. Hari Jum’at.
4. Saat sahur.
5. Antara adzan dan iqamat.
6. Setelah shalat.
7. Tatkala turun hujan.
8. Ketika perang di jalan Allah.
9. Ketika khatam al Qur’an.
10. Saat sujud.
11. Saat berbuka puasa.
12. Ketika merasakan kehadiran hati dan rasa takut kepada Allah. (Mukhtashar Minhaj al Qasidhin hal 49)

Berdoa di Saat Shalat dan Setelah Shalat
By: Ustd Satiri Hasan

Perihal Filem-Filem

Berikut adalah perbezaan antara filem/drama MELAYU, CINA dan INDIA.

Drama/Filem Melayu

1.    80% jalan cerita berkisar tentang:
 a.  Cinta.
b.  Cinta 3 segi.
c.  Cinta 4 segi.
d.  Anak-anak rebut harta pusaka.
e.  Kalau keluarga kaya, anak2 rebut sapa nak gantikan Tan Sri (ayah) jadi Pengerusi, CEO atau Presiden syarikat.

2.    Walau pun cerita pasal awek kilang, rumah awek kilang ni mesti complete furnished. Ada TV 42", Home Teatre, peti sejuk besar, set sofa mewah. (Director tak buat home work ker? Pegi la tengok umah awek kilang kat Sungei Way tu).

3.    Cerita polis lak, dialah pegawai penyiasat, dialah jadi forensic, dialah jadi pathologist, dialah yang gi ambush. Semuanya DIA yang buat. Polis lak dialog pakai bahasa buku. "Saya rasa kita patut siasat dengan lebih terperinci tuan". " Betul cadangan awak itu. Kita bertindak sekarang".

4.    Kalau cerita pasal Construction, bawak satu pelan gulung, pakai topi KUNING, tunjuk-tunjuk kat bangunan tengah buat, discuss dengan 'kepala' Indon komplen kenapa projek lambat siap kat Indon tadi. (Topi kuning utk pekerja buruh la bang).

5.    Adegan doktor kat Wad check pesakit. Ambik fail hujung katil, selak-selak. Dialog wajib : "Kesihatan awak bertambah baik. Banyakkan berehat dan jangan lupa makan ubat ". (Woi bang, tengokla cerita ER tu, Dr ada medical terms dia).

6.    Adegan kat umah. Ayah mesti tengah baca paper, Mak mesti tengah menjahit atau lipat baju. Orang gaji tengah basuh pinggan. Orang gaji mesti nama dia Mak Nab atau Mak Jah.

7.    Nak panjangkan rakaman filem mesti ada adegan kereta sampai kat umah, bukak pintu kereta, bukak pintu pagar, masuk balik kereta, drive masuk car porch, keluar, tutup pintu pagar.

8.    Adegan sembahyang mesti dah salam akhir or adegan mengaji Quran mesti dah sampai part sadakallah hulazim. (Cover line kot .

9.    Gangster atau kuncu orang jahat mesti pakai baju takder lengan, pakai rantai dan pakai bracelet.

10.  Nak bagi sedih gila, mesti buat adegan dah tahu nak mati pasal kena barah otak.

Drama/Filem Cina.

1.    Cerita Kungfu, hero terror boleh terbang. Tapi sambung pengembaraan mesti jalan kaki. Apsal tak terbang jek. Kan cepat sampai.

2.    Hero mesti miskin gila. Tapi mesti ada sekeping or 2 keping duit siling kat celah lengan besar jubah dia.

3.    Kalau cerita moden hero boleh lawan dan tewaskan 30 orang penjahat serentak.

4.    Biasalah, kalau kena tembak mesti kat bahu or kat kaki. Tak mati.

5.    Heroin mesti jadi bini or girlfriend boss penjahat dan jatuh cinta kat hero.

6.    Hero mesti menembak pakai 2 pistol, kiri dan kanan. Macam Chow Yuen Fatt dalam filem 'A Better Tomorrow'. Tapi best ooo.....

7.    Pistol hero mesti peluru tak habis2. Tak payah reload.

8.    Cerita hantu, hantu dia biasanya pakai bedak muka tebal2 dan hitamkan keliling mata. Kat bibir ada darah meleleh. ( Tak seram pun ).

9.    Kalau cerita lucu plak, mesti ada adegan air liur meleleh keluar mulut macam air paip.

10.  Cerita Blue dia pun tak best. Awek mengerang jek lebih.

Drama/Filem India/Hindustan.

1.    Biasalah, kebanyakan cerita bermula dengan 2 beradik terpisah. Sorang di bela oleh orang jahat dan sorang lagi dibela oleh orang baik. Dah besar, abang jadi Inspektor Sahab dan adik jadi gangster. Nak abih cerita mesti adik kena tembak ngan abang dan waktu nazak baru si abang tahu yang dia tembak tadi adalah adiknya sendiri melalui tanda parut.

2.    Orang jahat digambarkan tersangat jahat sampai lembu pun takut.

3.    Selalunya depa suka ciplak bulat2 filem barat macam Pretty Woman, Face Off dan Heat.

4.    Paling pendek pun jangkamasa tayangan adalah 3 jam.

5.    Orang jahat dan hero payah nak mati walaupun kepala dah kena ketuk dengan tukul besi.

6.    Hero tak kena tembak walaupun ditembak dari jarak satu kaki.

7.    Adegan joget sambil menyanyi akan melibatkan penari iringan seramai satu kampong dan bertukar 7 atau 8 pasang pakaian untuk setiap lokasi hanya untuk satu lagu.

8.    Adegan keretapi tak leh tertinggal. Joget reramai sampai atas bumbung keretapi.

9.    Kalau cerita moden, dialog mesti bercampur bahasa omputeh dan Hindi. Contoh ' I'm sorry. I didn't know that na pere tomhe cha....bla....bla....bla...'.

10.  Biasanya plot dan jalan cerita da boleh baca apa penyudahnya. Tu yang pelik ramai plak yang tunggu sampai abih.

Sekian laporan ikhlas untuk pedoman tuan2 director filem.

+ Artikel diterima melalui email. Diedit dengan jayanya bagi memberikan sentuhan lebih menarik oleh Oh! Media. Dikeluarkan untuk anda letakkan di blog masing-masing sebagai bahan entri hari ini. Lulz.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...