Followers

Sunday, December 5, 2010

Warkah Untuk Emak...Terima Kasih Emak

TERIMA KASIH MAK!!!

Tak bolehlah MAK, Nantilah MAK, Tak Cukuplah MAK, Pinjam pada orang lain dululah MAK, ...dan macam macam lagi, inilah antara kata-kata yang sering aku berikan setiap kali MAK memerlukan bantuan dari segi kewangan khususnya...teringat masa kecil dulu MAK tak pernah cakap tak cukup untuk beli susu, beli pakaian, sediakan tempat tidur, sakit demam & macam-macam lagi, sedangkan tahu MAK bukan dari keluarga yang senang...dilahirkan dalam keadaan miskin & rumah yang kecil, hari-hari lihat wajah MAK MENANGIS bukan kerana hidupnya susah tetapi kerana tidak dapat beri apa yang terbaik untuk kita...namun rasa TANGGUNGJAWAB & KASIH SAYANG MAK, dia tak pernah mengeluh tak pernah beri alasan..TERIMA KASIH MAK!!!

MAK berikan pendidikan pada aku supaya aku boleh belajar rajin-rajin dan dapat kerja yang bagus supaya tak jadi macam dia, hidup susah...Alhamdulillah aku terima pendidikan dan berjaya mendapat keputusan yang cemerlang, namun kerana kos pengajian terlampau tinggi aku tidak dapat menyambung pelajaran, namun kerana TANGGUNGJAWAB & KASIH SAYANG MAK, dia usaha PINJAM untuk pendidikanku...TERIMA KASIH MAK!!!

Habis belajar aku diterima bekerja di sebuah syarikat swasta dengan gaji permulaan cukuplah untuk aku membalas jasa MAK kerana pengorbanannya, namun sangkaanku meleset, setelah bekerja baru aku faham tentang ekonomi dan taraf hidup yang tinggi yang sentiasa meningkat dari masa ke semasa...aku hanya mampu berikan sebulan RM200 dari gaji bulanan ku, namun MAK tak pernah mengeluh atau berkira...TERIMA KASIH MAK!!!

Langit tak sentiasa cerah, pengalaman bekerja lebih 8 tahun bertukar menjadi MASALAH apabila aku diberhentikan kerja kerana ekonomi gawat, sekali lagi aku melihat wajah MAK MENANGIS, bukan aku pinta tapi kadang2 inilah realiti kehidupan jika kita tak bersedia untuk masa akan datang...namun aku sedih kerana tak dapat beri apa-apa pada MAK dan yang mengharukan MAK tak pernah meminta sesen pun untuk duit bulanan kerana tahu aku sedang susah...TERIMA KASIH MAK!!!

Aku mencari kerja yang baru namun tak dapat, bukan kerana aku memilih tetapi GAJI yang diberi tak cukup menampung kehidupan sekeluarga ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang...malam makan lauk petang, namun kerana tak mahu melihat MAK MENANGIS aku terima kerja tersebut supaya aku tidak jadi beban pada MAK dan sebelah malam aku kerja parttime kedai makan namun masih tak cukup untuk beri lebih pada MAK...MAK cakap dia tak minta apa-apa pun cuma nak lihat aku senangjer dan hari-hari MAK doakan untuk aku...TERIMA KASIH MAK!!!

Suatu hari aku aku terbaca satu helaian kertas tentang 'Perubahan hidup'. aku tertarik & aku mahu berubah, aku baca & terus call nombor yang ada pada fliers tu dan jumpa Tuan punya fliers. Aku sangat teruja namun kerana disebabkan modal aku batalkan niat aku, hari-hari aku lihat fliers tu dan berazam nak kumpul modal untuk aku join program ni, namun aku tahu dengan gaji yang sekecil ni aku takut aku tak sempat membalas jasa MAK kerana hari makin hari umur MAK makin meningkat, kesihatan makin menurun...yang menyedihkan aku tidak selalu ada ketika MAK sakit kerana aku terpaksa bekerja namun MAK tak pernah minta untuk menjaganya kerana tidak mahu mengganggu aku...TERIMA KASIH MAK!!!

Masa terus berlalu kehidupan kami tiada perubahan, "U SAY THE SAME U STAY THE SAME, U DO THE SAME U GET THE SAME"hingga MAK terjumpa fliers yang aku jumpa & yang mengharukan aku MAK menyokong apa yang ingin aku lakukan & berusaha menyediakan modal hasil duit simpanan yang aku berikan setiap bulan, aku terlalu sedih kerana sekali lagi MAK tak pernah mengeluh & beri alasan untuk berikan yang terbaik untuk aku...berbekalkan keazaman yang kuat aku terus join program ni untuk tebus modal MAK sekaligus mengubah hidup kami...TERIMA KASIH MAK!!!

Bermulalah kehidupan dan masa depan yang baru aku terus berusaha dan kayuh habis-habisan, no turning back dan apa yang aku nampak hanyalah KEJAYAAN di masa akan datang, akhirnya dengan izin Tuhan melalui program ini kini aku telah BERJAYA, kerana pada aku LAMBANG PADA KEJAYAAN ADALAH PERUBAHAN bukan KEKAYAAN. Mungkin apa yang aku berikan tidak boleh membalas jasa MAK namun aku bersyukur kerana aku masih sempat melakukan perkara yang aku bimbang tak sempat dilakukan akhirnya aku BERJAYA menyediakan rumah yang lebih besar untuk MAK, dan MAK akhirnya mampu menjejakkan kaki ke Tanah Suci, dan paling menggembirakan aku, kini aku mempunyai masa yang banyak untuk diluangkan bersama tidak perlu risau tentang DUIT & MASA, sakit demam, sihat MAK semua didepan mata aku dan aku boleh menjaganya setiap masa selagi hayatnya ada & aku tak pernah menyesal dengan 'PERUBAHAN' ini...sebesar mana pangkat, sebanyak mana income namun hingga beratus tahun pun aku tak mampu membalas jasa-jasa MAK melahirkan & membesarkan aku...TERIMA KASIH MAK!!!

Hari ini aku tak pernah termimpi akan kehidupan yang kami ada sekarang, betul kata MAK setiap kejadian pasti ada hikmahnya, setiap MASALAH akan tetap jadi MASALAH jika kita tidak BERTINDAK menyelesaikannya, jalan terbaik TUKAR MASALAH JADI PELUANG, kerana setiap KEGAGALAN adalah langkah permulaan ujian kita untuk mencapai KEJAYAAN. Hanya jika kita YAKIN bahawa REZEKI DI TANGAN TUHAN, maka PASTI kita akan dapat apa yang kita inginkan jika kita berusaha. Kata-kata & nasihat MAK menjadi pembakar semangat aku untuk BERJAYA...TERIMA KASIH MAK!!!

Melalui pengalaman, skill & knowledge yang aku belajar dari program ni, kini aku menyambung tradisi 'Perubahan Hidup' ni bersama rakan-rakan yang sama-sama BERJAYA mengubah hidup mereka, untuk membantu sesiapa sahaja yang mempunyai niat seperti aku merebut peluang seperti ini, kerana aku percaya masih ramai yang bernasib seperti aku & mahu mengubah hidup mereka & membalas jasa MAK mereka...aku percaya, "Tuhan tidak akan mengubah nasib kita melainkan kita mengubahnya". Kesanggupan kita untuk berubah, kesanggupan untuk belajar, kesanggupan untuk dibantu mampu mengubah nasib kita asalkan kita betul-betul "SERIUS & SANGGUP"...Aku akan buktikan pada MAK tak sia-sia MAK mengandungkan aku 9BULAN 10HARI untuk melahirkan aku, Aku akan naikkan nama keluarga kita, Aku akan ubah nasib seluruh keturunan kita kerana aku ingin melihat sekali lagi MAK MENANGIS MELIHAT AKU BERJAYA...kerana pada aku tiada yang mustahil & akan aku buktikan semua orang boleh BERUBAH & BERJAYA tidak kira jantina lelaki atau perempuan, usia muda atau tua, status miskin atau kaya, pelajaran bodoh atau pandai, yang penting kita betul-betul "SERIUS & SANGGUP BERUBAH" ...TERIMA KASIH MAK!!!

Ikhlas anakmu ... Mohd Ridzuan Mustafa

"PERUBAHAN HIDUP"

Hari ini dah ramai yang terus jer join program ni sebab dah tak tahan dengan tekanan serta kesempitan, tapi takkan nak tunggu dah sempit baru nak bertindak! Bukti dah ada, semua dah ada, so siapa yang BUAT je yang akan berjaya.Jika anda rasa anda mahu IMPROVE hidup anda kpd yg lebih baik..buat la PERUBAHAN dari sekarang. Kami tak pernah paksa sesiapa utk join, kami hanya mahu SHARE peluang yang kami dah BUAT & rasai hasilnya...sesiapa saja dari apa jua golongan pun boleh sertai & yg penting ianya halal & sah disisi undang²..,kalau serius kami akan bantu.. insyaAllah "dont be shy to help your self"

Kejayaan seseorang ialah dengan membuat keputusan, tanpa keputusan itu juga satu keputusan, keputusan untuk berjaya adalah kesanggupan kita...! Keinginan Utk Berjaya Perlu Mengatasi Ketakutan Utk Gagal,dan Kegagalan Sebenar Adalah Kegagalan Utk Mencuba!

Perjumpaan kita hari ini sebab Tuhan dah gerakkan hati kita 50% untuk berubah, bermaksud dah 50% doa kita selama ini kepadaNYA telah dimakbulkan tinggal masa ini mungkin Allah sedang membuka pula Pintu rezeki untuk kita, tapi kita pula masih lagi berfikir nak atau tak nak...cuba hari ini kita ambil je peluang ini dan mungkin dah 100% doa kita dah termakbul sebab berapa lama dah kita berdoa...InsyaAllah...Semua org NAK macam2 tapi TAK NAK bertindak. Jadi NAK tu tinggal impian ajelah. Kalau anda berani utk BERUBAH, berani buat KEPUTUSAN, berani nak BERJAYA, sms nama & lokasi utk temujanji. Saya tunjuk jalan kita buat PERUBAHAN bersama-sama...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...